Grip op de middagdip

Heb je ’s middags, zo tussen 14 uur en 17 uur, wel eens last van “een klopke“? Volgens de ene heeft postprandiale slaperigheid te maken met de vertering van je lunch. Anderen wijten het aan een lichte daling van je lichaamstemperatuur. En dan is er ook nog de theorie over het beloningssysteem van de hersenen. Verklaringen genoeg dus voor dat moment waarop de man met de hamer passeert. Maar hoe ga je er mee om? Met de tips hieronder krijg je weer grip op de middagdip!

Grip op de middagdip: een persoon zit achter de laptop en geeuwt.

Tip 1: Volg je eigen ritme

Weet jij wanneer je meest productieve momenten vallen? Bij mij is dat vroeg op de dag. Ik begin mijn dag, zowel op het werk als thuis, met focuswerk. Mijn klopje valt meestal vlak na de middagpauze. Op dat moment een vergadering inplannen is vragen om in slaap te vallen. (Langs de andere kant: ik vind het ook niet zo prettig om focustijd in te ruilen voor vergaderingen. Zullen we dat vergaderen dus maar helemaal schrappen?)

Wil je meer grip op de middagdip? Plan ’s middags activiteiten waar je energie van krijgt. Bij mij kan dat een leuke brainstorm zijn, een kort werkoverleg of het opruimen van een compleet ontploft bureau.

Tip 2: Beweeg

Blijf niet zitten vechten tegen dat slaperige gevoel: sta recht en schiet in actie. Kies de langst mogelijke weg naar het toilet of de printer of ga voor een rondje “deskercise”, waarbij je turnoefeningetjes doet achter je bureau. De echte krachtpatsers kunnen armspieren kweken door printpapier te liften.

Zet gerust een leuk liedje op. Als je een ruimte deelt, kies je misschien beter voor de koptelefoon. Meezingen is op eigen risico!

Een persoon zit achter zijn bureau, geeuwt en rekt zich tegelijkertijd uit.

Tip 3: Ga naar buiten of zet een raam open

Haal na je lunch nog even een frisse neus (of doe dat tijdens de pauze, als je die hebt). Je kunt de middagdip ook de kop indrukken door het raam open te zetten. Vraag wel even aan je kouwelijk aangelegde collega of die dat ook een goed idee vindt.

Tip 4: doe het met geurtjes

Nog meer grip op de middagdip? Of geen ramen die open kunnen? Probeer het dan eens met geurtjes. Zet een rozemarijn- of muntplant in de buurt; hun geuren werken opwekkend bij vermoeidheid en stress.

Grip op de middagdip: een vrouw leest een boek en geeuwt.

Tip 5: met water heb je grip op de middagdip-kater

Zorg dat je voldoende gehydrateerd bent. Water en groene thee werken het beste. Een kopje koffie kan best, zolang je het maar niet te laat op de dag drinkt.

Hoe ik mijn waterinname op peil probeer te houden lees je hier en hier en ook wel hier.

Tip 6: alles begint met een goede nachtrust

Als je ’s morgens vermoeid uit je bed kruipt, is de kans klein dat je ’s middags bruist van de energie. Tenzij je tegen dan stijf staat van de cafeïne. Maar of dat op termijn zo gezond is?

’s Nachts bouw je energie op voor overdag. Dankzij de 1e tip weet je dat je je eigen ritme moet volgen en je je energie moet spreiden doorheen de dag. Tijdsmanagement? Denk zeker ook aan “energiemanagement”! Ga niet multi-tasken en spring niet als een kip zonder kop overal bovenop. Zet de meldingen van je smartphone en laptop af, zodat je kunt focussen op wat op dat moment belangrijk is.

Een kind aapt een volwassene na die in zijn bureaustoel zit en met zijn voeten op het bureau lui onderuit is geschoven.

Tip 7: neem pauzes!

… ook als je thuiswerkt of huishoudelijke taken doet. De boog kan immers niet constant gespannen staan.

… ook als je het ontzettend druk hebt. Vooral dan.

… en eet niet aan je bureau, terwijl je op je computerscherm staart.

Verlaat je werkruimte fysiek én mentaal.

Oh ja, ga niet te zwaar tafelen en vermijd alcohol.

Tip 8: voorzie een vezelrijk tussendoortje

Energiedipje? Kies voor vers of gedroogd fruit, noten, rauwkost, volkoren knäckebröd of muesli-notenrepen. Let bij die laatste wel op het suikergehalte.

Denk er ook aan om goed te ontbijten. Daarvan oogst je de rest van de dag het resultaat. Begin december post ik 10 leuke ontbijtrecepten op de blog!

Een stukje kauwgom in je mond stoppen zou naar verluid ook helpen om je brein opnieuw in gang te trappen. Het proberen waard.

Grip op de middagdip: een vrouw geeuwt terwijl ze aan het werk is.

Tip 9: toch maar een slaapje?

Een powernap op kantoor is geen evidentie, tenzij je een ruimdenkende baas hebt. Maar thuis kan het misschien wel? Met een hazenslaapje van 10 tot 20 minuten maak je de ideale doorstart.

Ik weet van mezelf dat ik na zo’n slaapje meestal met knallende hoofdpijn en een brak gevoel de rest van de namiddag moet overleven. Aan mij is het dus niet besteed. Toch heb ik me ooit, bij een vorige werkgever, een kwartier teruggetrokken op het toilet omdat ik mijn ogen echt niet kon openhouden. Dat kwartier heeft wonderen gedaan!

Tip 10: maak er geen drama van

Lig niet wakker van die middagdip. Iedereen heeft er (wel eens) last van en uiteindelijk gaat het wel weer over. Als dat niet zo is, is het geen middagdip meer en moet je er wel een prioriteit (maar geen drama) van maken. Doe rustig verder, zoek een manier om door de moeilijke momenten te geraken en ga er daarna weer stevig tegenaan.

Heb jij nog tips om bovenstaand lijstje aan te vullen? Laat het weten in een reactie, zodat we samen actief kunnen blijven!

Inspirerende tekst? Delen maar!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *