Getest: Waterdrop

Kort nadat mijn drink-meer-water-blog online kwam, zag ik op Facebook een aantal posts verschijnen van (hoofdzakelijk) mama’s die zich afvroegen of er iemand ervaring had met Air Up en Waterdrop. Ik had in de aanloop naar dat blogje wel wat research gedaan en gaf dan ook graag mijn feedback. Maar toch bleef ik met het gevoel zitten dat de research beter had gekund. Ik had namelijk enkel gelezen en niet getest. En dus plaatste ik op vrijdag 18 februari een bestelling bij zowel Air Up als Waterdrop, met de bedoeling 1 artikel te schrijven waarin ik beide producten vergelijk. Maar… Toen ging mijn bestelling van Air Up awol (dat alleen al is een verhaal op zich) en tot op heden heb ik ’s werelds eerste drinksysteem waarmee je smaak proeft door geur nog steeds niet in handen. Niet getreurd, het worden dus 2 artikelen in plaats van 1.

1. Wat is Waterdrop? Waterdrop is een Oostenrijks bedrijf dat consumenten via zogenaamde microdrinks aanzet tot het drinken van meer water. Het bedrijf bestaat ondertussen 6 jaar en is sinds 2020 actief in de Benelux. Er zijn een 15-tal fysieke winkels, maar nog geen binnen de Benelux.

2. Een microdrink? Beeld je een vierkant bruistabletje met smaak in, individueel verpakt in plastieken capsules. Hiermee maak je je eigen brouwsel. 1 capsule is goed voor 400 tot 600 ml, afhankelijk van hoe sterk jij de smaak wilt proeven.

3. Smaakjes? Waterdrop beschikt over een ruim assortiment aan smaken, met hippe namen als “shiro”, “love”, “glow” en “relax”. De website geeft een overzicht van de ingrediënten, zodat je je toch een beetje kan voorstellen hoe je drank zal smaken. Er zijn trouwens ook microteas, die je warm kan drinken.

4. Eco-claim? Ik lees op de site: “verrijkt je water met fruit- en plantenextracten en helpt je meer te drinken – warm of koud”. De capsules zitten in recycleerbaar plastiek en er wordt verzonden in kartonnen dozen, die herbruikbaar of recycleerbaar zijn. Door een herbruikbare drinkfles te gebruiken (die je natuurlijk ook bij Waterdrop kan bestellen), bespaar je op andere flessen.

5. Extra’s? Oh ja, accessoires zat. Flessen, tumblers, glazen, tassen, theepotjes, karaffen, onderzetters en zelfs een speciale dop die kan reinigen, tracken en communiceren met de app. (Ja, die is er ook. Nee, ik heb hem niet getest.) Ben je jong, hip en trendy? Dan voel je je zeker aangesproken door dit deel van de site. Waterdrop gaat niet enkel over drinken, maar over een way of life.

6. Knappe website precies? Absoluut. Al denkt het ding wel dat de België eentalig Frans is. Voor de rest is hij overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Hij liegt ook niet. Er zitten inderdaad natuurlijke fruit- en plantenextracten in de kubusjes. En er wordt geen suiker gebruikt. Maar, pas als je de ingrediëntenlijst per smaak bekijkt, ontdek je dat de zoetstof sucralose wordt gebruikt. Los van de discussie of dat nu gezond is of niet, bepaalt die zoetstof natuurlijk wel mee de smaak. Als ik kies voor de natuurlijke smaak van mango, cactus fruit en artisjok, dan hoeft daar echt geen extra zoetje bij. De microteas bevatten trouwens géén zoetstof.

7. Wakostda? 1 doosje microdrinks van 12 stuks kost tussen de 6,99 EUR en 8,90 EUR. Wie 1 van de duurste kubusjes in een fles van 600 ml doet, komt aan een prijs van 1.23 EUR per liter (enkel voor de Waterdrop). Vanaf 49.99 EUR vallen de verzendingskosten weg. Onder dat bedrag betaal je in België 5,90 EUR.

Foto © Waterdrop.nl

8. Waar start ik?

  • Af en toe biedt Waterdrop de mogelijkheid om een “testpakketje” aan te kopen. Zij sturen je dan een aantal blisters met een beperkt aantal capsules, zodat je de smaken kan leren kennen. 1 nadeel: je kan zelf de smaken niet kiezen. (De aanbiedingen vind je meestal terug op Facebook.)
  • Je kan ervoor kiezen een starter set te kopen, met een glazen of (roestvrij) stalen fles en een aantal microdrinks. Waarvan je – opnieuw – niet zelf de smaak kan kiezen.
  • Of je bent van mening dat je al genoeg flessen in de kast hebt staan en koopt een paar smaken waarvan je denkt dat ze je zullen bevallen. Ik ging voor dit scenario en kocht 1 thee en 3 drinks; de boost, de zen en de focus.

9. Hoe bestel ik? Via de site. Betalen kan op verschillende manieren, dus je geraakt je geld zeker kwijt. Ik lees: “Onze standaard levertijd is 4-7 werkdagen, door de huidige situatie en het aantal toegenomen verzendingen kan het zijn dat onze verzendpartner langere levertijden heeft.” Mijn bestelling van 18 februari, iets na 11 uur, werd op woensdag 23 februari om 11.40 uur met een stralende glimlach door de bezorger van GLS afgeleverd. (Wie in de buurt woont, kent hem wel 🙂 ). Ik kon mijn bestelling vanaf verzending vlot volgen via de track and trace.

10. En? Content?

  • Even terug naar die eco-claim. Producenten goochelen graag met het feit dat verpakkingen recycleerbaar zijn. Plastiek kan niet tot eenzelfde product worden gerecycleerd; de kwaliteit gaat namelijk achteruit. Ooit stopt het. Het is een beter idee om te reduceren en te hergebruiken en dan pas aan recyclage te denken. De eco-claim overtuigt mij dus niet.
  • De capsules zijn handig om te transporteren, maar ze gaan niet allemaal even gemakkelijk open. Al kan dat ook wel aan mij liggen. De ene keer vind ik het lipje niet, de andere keer scheurt het plastiekje door en krijg ik mijn bruistabletje amper uit de verpakking. De dropjes zijn wél klein genoeg om door elke mogelijke flessenopening gepropt te worden. (Oh ja, over bruistablet gesproken. Hou je hoofd er even bij als je een Waterdrop in een flesje bruiswater kapt. Zorg dat er genoeg marge is voor al dat gebruis. Tenzij je houdt van overstromende flesjes en kleine riviertjes op je tafelblad.)
  • Is het je missie om gewoon-water-met-een-smaakje te drinken, dan kom je bedrogen uit met die zoetstof en ben je beter af door zelf munt, citroen, basilicum en andere lekkere producten in je fles te stoppen. De green oasis microtea heeft een lekkere smaak, maar 1 capsule is goed voor 2 tassen thee en daar heb ik niet altijd zin in.

Conclusie: Waterdrop heeft zijn marketing goed gedaan en oogt fris en hip. De plastiek verpakking doet echt pijn aan mijn hart. Ook was ik teleurgesteld over het feit dat er veel aandacht gaat naar het vermelden dat er natuurlijke fruit- en plantenextracten worden gebruikt, maar je nooit een pure smaak krijgt door zoetstof toe te voegen. Ik gebruik mijn capsules verder op, maar een nieuwe bestelling zit er niet in.

[Deze blogpost kreeg een update op 10 /11/2022. Het artikel over air up kwam 04/04/2022 online en kan je hier nalezen.]

Inspirerende tekst? Delen maar!

5 Comments

  1. Ann

    Beantwoorden

    Lijkt me vooral veel commercie…
    Ik drink het allerliefst gewoon water voor de dorst, in de zomer soms met munt /komkommer/limoen voor extra frisheid.
    Als je echt een smaakje wilt, zijn de theezakjes voor koud water van Lipton Cold Infuse een aanrader, bestaan wel maar in 2 smaken voor zover ik weet.

    • Beantwoorden

      Die was ik al helemaal vergeten! Onze onthaalmedewerker heeft me er vorige zomer (of nog langer geleden?) een paar zakjes gegeven. Maar ik was daar precies toch ook niet echt van ondersteboven.

  2. Anita

    Beantwoorden

    Zelf houd ik het bij Sodastream. Hebben lekkere smaakjes (ook light). Kombineer deze zelfs en kom dan tot verrassende kleurtjes en smaakjes. Ook de Grenadine light en Agrume light van Colruyt zijn een aanrader om met de Sodastream te gebruiken.

    • Beantwoorden

      Wij gebruiken de Sodastream enkel om bruiswater te maken. Die limonades zijn echt geen succes. Af en toe voeg ik vlierbloesem toe; dat is wel lekker.

  3. Pingback: Getest: air up - Gewoon E

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *