Getest: Too Good To Go

Jaarlijks worden er gigantische hoeveelheden voedsel weggegooid. Niet alleen door mensen zoals jij en ik (de consumenten), maar ook door instanties die voedsel verkopen. Denk maar aan supermarkten, kleinere voedingswinkels en restaurants. Gelukkig bestaan er verschillende initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Eentje daarvan bespreek ik in “Getest: Too Good To Go”.

Wat is Too Good To Go?

Jonas Mallisse (nu een prille 30-er), richtte in 2018 de Belgische (!) start-up Too Good To Go op. De app verbindt verkopers die onverkocht, overtollig voedsel in huis hebben met klanten. Overtollig omdat de ten minste houdbaar tot-datum overschreden is (lees hier waarom dat geen probleem hoeft te zijn) of omdat de uiterste verkoopdatum met rasse schreden nadert (en na de vorige link bekeken te hebben weet je waarom dat wel een probleem kan zijn). Zonder een systeem als Too Good To Go komen deze goederen vaak in de afvalcontainer terecht. De klant koopt deze pakketten aan tegen een veel lagere prijs dan normaal, meestal 1/3e van de oorspronkelijke prijs.

Hoe werkt Too Good To Go?

Too Good To Go werkt via een app, die zowel voor Android als iOs beschikbaar is. Je installeert de app op je toestel, maakt een account aan en bent vertrokken.

Op basis van je locatie en de afstand die jij wilt overbruggen maakt de app een overzicht van de verkopers die op dat moment een aanbod hebben. Je kunt die locatie trouwens gemakkelijk aanpassen. Als je weet dat je morgen aan de andere kant van het land moet zijn, kan je nu alvast bekijken of je daar iets kunt aankopen.

Too Good To Go maakt zelf een aantal onderverdelingen:

  • aanbevolen voor jou
  • red voordat het te laat is (je voelt je een echte superheld dankzij de app!)
  • nieuwe pakketten
  • supermarkten
  • maaltijden
  • brood en gebak
  • morgen ophalen
  • boodschappen
  • vegetarische verrassingspakketten
  • je favorieten

Heb je iets gevonden naar je zin, dan koop je dat pakket aan door er op te klikken en het te reserveren. De betaling gebeurt eveneens via de app. Na de betaling krijg je een bevestiging in je mailbox en een herinnering in de app.

Je biedt je tijdens het juiste tijdsvenster aan in de winkel (meestal zijn dit ruime blokken, maar een aantal handelaars hanteren een frame van 15 minuten, wat best krap is), vermeldt dat je een Too Good To Go-pakket komt halen, swipet in de app om ontvangst te bevestigen en de buit is binnen.

Opgelet: het gaat steeds over pakketten waarvan je de concrete inhoud niet kent. Een vegetarisch pakket bevat vanzelfsprekend geen vlees of vis, en het aanbod uit de bakkerij spreekt ook redelijk voor zich. Maar voor de rest koop je zonder voorkennis.

Hoe testte ik?

Ik wilde Too Good To Go al erg lang proberen, maar botste steeds op het feit dat het aanbod in eigen regio erg beperkt is. Voor “Getest: Too Good To Go” wilde ik wel een beetje een stretch maken, al probeerde ik het aantal extra kilometers te beperken. Want het lijkt me niet de bedoeling om voedselverspilling tegen te gaan door voor extra drukte op de baan te zorgen.

Ik kocht dus enkel bij handelaars:

  • in de onmiddellijke omgeving van mijn woonplaats of het werk op uren dat ik daar in de buurt moest zijn
  • of bij handelaars iets verder weg, waarvan ik op voorhand wist dat ik daar op een later tijdstip moest zijn

Too Good To Go verkoopt ook verrassingsdozen via een bezorgdienst. Het gaat over producten die lang bewaard kunnen worden, maar:

  • waarvan de verpakking een drukfout heeft
  • of waarbij de THT-datum nadert
  • of waarbij de verpakking beschadigd is
  • of er een mismatch is tussen vraag en aanbod

Deze dozen worden enkel dagen na aankoop aan huis geleverd. Ook hier weet je slechts vaag wat er in het pakket zit. De prijzen zijn meestal de helft van de originele prijs.

Gekocht: Too Good To Go

Mijn Too Good To Go-avontuur begon in april, toen ik via de app 12 brikken Alpro sojamelk aankocht. Dat kostte me 16 EUR (inc verzending) in plaats van 32 en was best spannend, omdat Alpro ook bananen-smaak in het gamma heeft. Gelukkig bevatte mijn pakket, dat inderdaad enkele dagen na bestelling in het Postpunt werd afgeleverd, slechts 2 brikken met bananen op. Die schoof ik met de glimlach door naar manlief.

In mei kocht ik:

  • 2 pakketten bij Carrefour Market Kapellen (bakkerij en veggie)
  • een zoete taart bij Les Tartes de Françoise in Brasschaat (onderweg naar huis)
  • een broodjespakket in HavenEetKaffee The Club Antwerpen (ik ging toen wandelen aan de Ekerse Putten)
  • een pakket allerlei bij Dell’Oro Factory in Wommelgem (ik moest nl in Wijnegem Shop Eat Enjoy zijn)
  • een ochtend box bij Dunkin’ Donuts in Wijnegem (maar de donuts werden pas ’s avonds opgegeten!)
  • een ontbijt bij Mercure Hotel Antwerp City South (ik ging die dag wandelen in park Den Brandt, het Nachtegalenpark en het Middelheim Museum)

De app meldt dat ik voor deze 7 pakketten 34 EUR betaalde, terwijl ik daar normaal gezien 97 EUR voor had moeten neertellen.

In juni remde ik wat af, ik was immers maaltijdboxen aan het uittesten – waarover later meer. Toch leverden mijn aankopen volgende lijst op

  • een veggie-pakket bij Carrefour Market Brasschaat (onderweg naar huis)
  • “brood van gisteren” bij Delitraiteur Ekeren
  • een bakkerij-pakket bij Carrefour Hypermarkt Schoten (op dezelfde dag!)
  • een hartige quiche bij Les Tartes de Françoise in Brasschaat (ik had ze zien staan tijdens mijn vorige bezoek en lag op de loer in de app)
  • een groenten- en fruitpakket bij Natur’Ella Kapellen

In totaal 5 geredde pakketten, waarvoor ik 24 EUR betaalde en volgens de app 43 EUR “uitspaarde”.

Wat zijn mijn bevindingen?

Laat ik meteen beginnen met het woord “uitspaarde”. Ik ben er namelijk helemaal niet zeker van dat ik effectief geld uitspaarde. Omdat het lokale aanbod erg beperkt is en ik mijn bevoorrading niet volledig in handen van Too Good To Go wilde leggen, kocht ik quasi dezelfde zaken als gebruikelijk tijdens mijn wekelijkse winkelronde. De zaken die ik via de app aankocht, waren vaak extra’s. Woon je in een gebied met een ruimer aanbod en ben je flexibel in je maaltijdplanning, dan zie ik wel mogelijkheden.

“Flexibel” is in dit verband een vlag die vele ladingen dekt. Met voedselallergieën kan Too Good To Go geen rekening houden. Er zijn wel handelaars die vegetarische pakketten aanbieden. In 1 van mijn pakketten zaten een aantal flesjes bier, waar ik zelf niets mee kon. Houd er ook rekening mee dat producten onmiddellijk/zeer snel moeten geconsumeerd worden. Mozzarella is, zo weet ik nu, strikt in het naleven van zijn houdbaarheidstermijn. Het groentepakket was overdadig en ideaal voor liters soep (of pastasaus, zoals een collega suggereerde), maar moest diezelfde avond worden verwerkt.

Zijn de pakketten hun geld waard? Absoluut, als je weet dat het vaak om merkproducten gaat. Op dat punt zit ik wat gewrongen met de verrassingsdozen via de bezorgdienst. Ik hoef geen choco, pasta, oploskoffie en ander leuks van een merk te hebben, zelfs als het aan halve prijs is. In de discounter ben ik goedkoper gesteld. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik heb trouwens bewust geen Too Good To Go’s getest in winkels die gekoppeld zijn aan een tankstation. De verkoopprijzen liggen daar meestal hoger en de app baseert zich op die prijzen om de korting te berekenen.

De app vraagt aan de consument om zoveel mogelijk eigen verpakkingen mee te nemen. Bij de meeste handelaars stond mijn zakje echter mooi voorverpakt klaar. Ik nam telefonisch contact op met een handelaar die verse maaltijden en salades aanbiedt via het systeem en vraagt om zelf een doosje of pot mee te nemen. Als je op voorhand niet weet wat je koopt, is dat nogal moeilijk. De handelaar wilde dit oplossen door mijn bestelling in hun verpakking mee te geven en dan extra aan te rekenen. En nog niet min ook. Die aankoop heb ik zo snel mogelijk geannuleerd.

Annuleren kan dus, bij Too Good To Go. Tot 2 uur voor het moment van ophalen begint kan je je bestelling via de app ongedaan maken. Je betaling wordt zonder problemen terug op je rekening overgeschreven.

Over “vlot” gesproken: shout out naar alle handelaars die me super vriendelijk ontvingen. En dat waren ze allemaal. 1 handelaar stopte me zelfs nog wat extra toe, dat niet bij het pakket hoorde.

Nog even terug naar de app en de outback waar ik woon. Je kunt dus aangeven binnen welke radius je wilt shoppen. Dankzij “Getest: Too Good To Go” weet ik nu dat de app grensoverschrijdend werkt en dat ik pakketten in Nederland kan reserveren en afhalen. Je hoeft hiervoor je instellingen niet aan te passen en van land te veranderen. Doe je dat wel, dan krijg je plots de bezorgpakketten van dat andere land te zien en die kunnen helaas niet naar België verscheept worden. (Zoek jezelf dus buitenlandse vrienden!)

Ik woon niet alleen vlak bij de grens, maar ook vlak bij de Schelde. En daar houdt de app geen rekening mee. Geen enkele website trouwens. De kilometers worden immers in vogelvlucht bekeken. Kallo valt theoretisch gezien binnen mijn actieradius, maar in praktijk moet ik ofwel over de Antwerpse Ring ofwel door de Liefkenshoektunnel. Tot zover mijn uitgespaard bedrag.

Niet elke handelaar heeft dagelijks een aanbod. Er is dus schaarste op de voedselverspillingsmarkt. (En dat is eigenlijk maar goed ook.) Je kunt een handelaar wel als een favoriet markeren, maar dat triggert geen melding wanneer deze een aanbod heeft. Je moet als gebruiker van de app dus ofwel geluk hebben ofwel een goed gevoel voor timing. Om maar te zeggen dat er geen zekerheden zijn in Too Good To Go-land.

En dus?

… ben ik me gaan afvragen waar alle overschotten van de handelaars in eigen dorp naartoe gaan. Ik hoop naar een voedselbank of een sociale organisatie. Ooit zoek ik dat nog uit.

… blijf ik een aantal zaken in de gaten houden. Het “brood van gisteren” was een schot in de roos. Een hele berg degelijk brood voor geen geld. Ik heb alles eerst gesneden en daarna ingevroren, wat bij ons de gewoonte is. Wil je kraakvers brood, dan koop je dit pakket beter niet. Een Too Good To Go’ke om gebak te scoren voor je bezoek? Waarom niet?

… moedig ik iedereen aan om het aanbod rond de eigen kerktoren eens te bekijken. Je weet maar nooit. Oh ja: plantenliefhebbers opgelet: er verschijnen tijdens het weekend wel eens aanbiedingen van tuincentra en floristen.

… wilde ik ook nog even Foodello delen. Foodello is een online supermarkt die voedselverspilling tegengaat door restpartijen van voedselproducenten op te kopen. Deze worden verkocht met kortingen tussen de 20 en 90%. Ook hier gaat het over merkproducten, maar je kunt zelf je boodschappenmand samenstellen zodat je op voorhand wél weet wat je in huis haalt. Foodello biedt ook grootverpakkingen aan, want handig kan zijn voor scholen en verenigingen.

Tot zover deze “Getest: Too Good To Go”. Heb jij ervaringen met de app? Positief of negatief? Heb je andere manieren om voedselverspilling tegen te gaan? Laat het weten in een reactie hieronder!

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Inspirerende tekst? Delen maar!

12 reacties

  1. Jeannine

    Beantwoorden

    Spijtig dat er zo weinig hier in de buurt is
    Vind het dan weer te gek om speciaal naar Ekeren of Kapellen te gaan om een pakket op te halen

    • Beantwoorden

      De bakker in Stabroek heeft regelmatig iets in de aanbieding. Maar idd, om er speciaal voor rond te rijden is ook weer te gek.

  2. Cd

    Beantwoorden

    We wonen in een regio waar weinig ‘ Too good to go ‘ is.
    4 weken geleden kwam ik zo terecht in een buurtwinkeltje in Ossendrecht. Een norse Dame reikte mij een klein plastic tasje aan en mijn gevoel zei dat het niet veel goeds voorspelde. Ik had 4,99 € betaald en ik had koekjes gescoord voor toch wel 5,34. Die waren nog een half jaar tot een jaar goed. Het leek verdacht veel op een handel om toch maar iets verkocht te krijgen. Ik meldde dit aan de organisatie met de nodige bewijsstukken en kreeg 2 dagen later , tot mijn grote verbazing, mijn geld terug gestort.
    2 weken later stond ik bij de Coop in Ossendrecht met mijn tas een volledig krat met vlees….in te laden. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Een pakket van 22 € voor 4,99 €
    Het was effe alle hens aan dek om alles te verwerken maar hier werd ik wel blij van.

  3. Ann

    Beantwoorden

    De allerbeste deal had dochterlief in de Delhaize, sushi too good to go: er bleek bij afhaling geen sushi klaar te staan, dus heeft de sushiman toch maar even verse sushi gemaakt en mee gegeven. Blijkbaar niet geregistreerd in de app, dus betaalde too good to go het bedrag terug 😉

  4. Anita

    Beantwoorden

    Een prachtig initiatief. Wist niet dat het bestond. Die TGTG lijkt mij een faire organisatie te zijn. Ga het eens bekijken. Zelf hebben wij eigenlijk zo goed als geen etensafval. Alles wordt in doosjes ingevroren en gelabeld. Meestal eindigt het allemaal in de soeppot. Sommige groenten en aardappelen kunnen ook best koud gegeten worden. Soms kook ik voor 2 dagen, wat ook interessant is want de aangeboden hoeveelheden in de supermarkt zijn dikwijls te groot voor “oudere” mensen.
    Bedankt voor de info.

    • Beantwoorden

      Ik zag gisteren toevallig nog dat de Lunch Garden een Too Good To Go in de aanbieding had. Zeker eens kijken wat er in jullie buurt te rapen valt.

  5. Peter

    Beantwoorden

    Ik heb gisteren de app gedownload en zag een aantal leuke aanbieders bij ons in de buurt. Vanavond bekijk ik het verder.

  6. Pingback: Maandmenu augustus - Gewoon E

Reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *