Ge blijft toch eten?

Op 7 februari zwierde ik ons menu van de voorbije weken online. Als ik de commentaren mag geloven, werkte dat nog inspirerend en smaakte dat naar meer… Bij deze: een nieuw lijstje, met dezelfde bemerkingen:

  • Een recept is nog steeds geen grondwet. De meeste recepten zijn vegetarisch of pescotarisch, maar jij bent de chef. Wil je vegan eten? Doen! Wil je vlees? Koop het dan een beetje bewust.
  • Soms wijk ik af van recepten of kies ik voor de luie-wijven-variant. Want dat mag.
  • Mijn menu’s beginnen op zaterdag, omdat we die dag inkopen doen.

WEEK 1

Zaterdag: Vegetarische hotdogs, met zuurkool, harde broodjes, ketchup en mosterd.

Zondag: Maaltijdsoep met lettertjes (en brood). Wortel, prei, selder, tomaat, witte bonen en een paar verdwaalde linzen.

Maandag: Groentenlasagne met tomatensaus. Paprika, champignons, wortel, selder, prei, maïs en olijven in de tomatensaus. Vegetarisch gehakt in de bechamelsaus.

Dinsdag: Risotto met spinazie en ei. Héél lekker, maar niet mijn manier van koken. Ik loop heel graag rond tijdens het koken en dit potje had echt wel aandacht nodig.

Woensdag: Tortellini’s met ricotta (uit een pakske, luie-wijven-style) met selder, prei en champignons in aurorasaus. Dat is een duur woord voor “bechamelsaus met tomatenpuree”. Wij noemen het “mamasaus”, maar eigenlijk is het een variant op de “omasaus” die bij de selder met balletjes hoort.

Donderdag: Schorseneren met ereburgers en gekookte aardappelen.

Vrijdag: Gevulde paprika’s met rijst. Ik ging die avond zelf met een paar vriendinnen naar een Grieks restaurant en at daar veel te veel.

WEEK 2

Zaterdag: Spaghetti met linzenbolognese.

Zondag: Veggie traybake met zalmburgers.

Maandag: Vegan vol-au-vent met pommes duchesse.

Dinsdag: Hummus met gegrilde groenten, falafel en tahinsaus.

Woensdag: Mexicaanse rijstsalade. Negeer het stukje “met saladeverrijker” en stel zelf een leuke combinatie van bonen samen.

Donderdag: Pasta pesto met extra rucola.

Vrijdag: Gemarineerde halloumi-burgers met knapperige groenten. Wie niet over/achter de paywall geraakt; geef maar een seintje.

WEEK 3

Zaterdag: Rijstschotel met champignons, boerenkool en amandelen, met een stukje worst.

Zondag: Quiche met boerenkool, want ah ja, die moest op.

(Althans, dat was het plan. Maar er was geen boerenkool en dus kochten we bloemkool. En ik had zowel zaterdag als zondag geen zin om die klaar te maken. Diepvriesgroenten brachten redding!)

Maandag: Linzencurry, met een mengeling van kleuren linzen en cottage cheese ipv paneer.

Dinsdag: Gebakken patatjes, zalm en koude groentjes (komkommer, tomaat, paprika, maïs).

Woensdag: Couscous maaltijdsalade.

Donderdag: Zelfmaakpizza met kant-en-klaar-deeg. En dan maar beleggen met olijven, paprika, champignons, ansjovis, mozzarella, maïs, ui…

Vrijdag: Frietjes van de frituur. Héél erg lang geleden. We hadden ze eigenlijk op woensdag gepland, maar toen had Wim Friet vakantie.

WEEK 4

Zaterdag: Gnocchi met Philadelpiaroomsaus en champignons. De hesp werd vervangen door gerookte zalm.

Zondag: Mexicaanse ovenschotel met orzo.

Maandag: Hutsepot met groenteworst en graanmosterd. Klaargemaakt op zondag, dus extra lekker na een dagje rusten.

Dinsdag: Penne met rode pesto en kerstomaatjes.

Woensdag: Supersnel rijstpannetje met tuinbonen. Met een stukje zeebaarsfilet.

Donderdag: Vegetarische enchilada’s. Beetje valsgespeeld, want ik gebruikte de ingevroren overschot van de chili.

Vrijdag: Marokkaanse kikkererwtensoep met een lekker stuk brood.

Et voila, ge kunt er weer tegen voor de volgende weken. Ik heb echt heel hard mijn best gedaan om – opnieuw – een maand lang elke dag iets anders te serveren. Dat is hier dus zeker niet de gewoonte en om die reden wordt het maandmenu geen vaste rubriek. Maar ik blijf wel leuke recepten verzamelen en zwier ze op tijd en stond online!

image_pdfimage_print

Inspirerende tekst? Delen maar!

1 Comments

  1. Pingback: Wat moeten we weeral eten? – Gewoon E

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.