Eentje voor nieuwsbriefverzamelaars

“Black Friday is je jaarlijkse reminder om je van de meeste van je nieuwsbrieven af te melden.”

Ik zag deze quote vorige week op Instagram. Nadat mijn wenkbrauwen zich uit een diepe frons hadden getrokken, realiseerde ik me dat niet iedereen met een opgeruimde mailbox door het leven gaat. En dat het inderdaad geen kwaad kan om af en toe eens met de grove borstel door al die nieuwsbrieven te gaan.

Een overvolle mailbox moedigt niet aan om mails te lezen. Een overvolle mailbox moedigt aan om hem af te sluiten, onbeheerd achter te laten en de buitenwereld vrij spel te geven om nieuwtjes en aanbiedingen te blijven dumpen. Klinkt als een slecht plan, niet?

Trek eens een uurtje uit om in te grijpen. Zie je een volledig uur echt niet zitten? Plan dan 5 minuten in. De kans is groot dat, eens je bezig bent, je toch aan het werk blijft. En anders heb je die 5 minuten toch al gehad. (Een advies dat trouwens opgaat voor heel veel taken die je graag uitstelt).

Scan je mailbox visueel. Welke nieuwsbrieven staan ongelezen? Hoe lang bewaar je ze al? Zijn er bepaalde afzenders waarvan je de mails sowieso nooit leest? Begin daar dan mee. Open de mail, scroll naar beneden en zoek naar het woordje “unsubscribe” of “uitschrijven”. Soms is het met 1 klik in orde, soms moet je nog even een vragenlijst doorlopen. Maar meer is het niet. Filter vervolgens alle mails van die afzender in je mailbox, selecteer ze allemaal en verwijder ze.

Op naar de volgende nieuwsbrief. En de volgende…

Je hebt ook afzenders die verschillende types nieuwsbrieven rondsturen. Belangrijke wijzigingen in hun app, reclame voor andere producten die ze aanbieden of wekelijkse tips and tricks. Vaak heb je de mogelijkheid om te kiezen welke updates je wilt ontvangen. En welke niet. Onderaan de nieuwsbrieven zie je vaak de vermelding “voorkeuren aanpassen”. Zeker het proberen waard!

Let zeker ook op wanneer je iets online koopt; voor je het weet heb je een extra nieuwsbrief aan je been. Meteen afmelden bij het eerste bericht is dan de boodschap.

Welke nieuwsbrieven er in mijn mailbox landen?

  • Omdenken, van Berthold Gunster. Dagelijkse hersenactivator om 7 uur ’s ochtends. Hieronder een citaat, zodat je weet wat te verwachten.
  • Hebban, de genrenieuwsbrieven. Je kan er ook voor kiezen om dagelijks om 12.30 uur een lunchupdate te krijgen. Maar meestal ben ik op dat moment blij dat ik eens even NIET op mijn scherm moet kijken.
  • De mails van Doist, de mensen achter Todoist, mijn favoriete takenlijstappje. Over productiviteit en lijstjes. Totally down my alley! (Ik denk tweewekelijks. En ja, er komt nog een blogje over.)
  • Werk Slim, door Rick Pastoor. Duikelt elke maandag binnen en ligt in het verlengde van GRIP, het geheim van slim werken. Een boek waarvan ik al heel wat inzichten toepaste, maar ook nog heel wat heb uitgehaald. Lezen!
  • De A-kaart mail van de Stad Antwerpen. Mijn wekelijkse herinnering dat er dingen te doen zijn in de wereld.
  • De maandelijkse (?) mail van de Antwerpse Buurtsecretariaten. We maken met de VZW vaak gebruik van het buurtsecretariaat in Zandvliet. Updates over de werking van de buurtsecretariaten, het verenigingsleven en subsidies vinden via deze mails hun weg naar mijn digitale brievenbus.
  • Hopper, de scoutswinkel. Wordt snel gelezen, om te zien of er interessante aanbiedingen zijn.
  • Helan (Onafhankelijk Ziekenfonds), de nieuwsbrief. Soms boeiend leesvoer, soms direct de prullenbak in.

“Mensen die het hebben over buiten-de-box denken zien nog steeds een box; de mensen die geen benul hebben van een box zijn de echt innovatieve denkers.”

– Lisa Goldenburg

En natuurlijk ook de maandelijkse Gewoon E-nieuwsbrief, met daarin een blik achteruit, vooruit en achter de schermen!

Nieuwsbrieven waarop ik me naar aanleiding van deze blog (eindelijk) heb uitgeschreven: Kruidvat (ooit al geprobeerd, maar toen in een loop terecht gekomen en het dan maar zo gelaten), Komoot (wekelijks leuke wandelideeën in de mailbox, maar dat is even wat minder aan de orde) en Brauzz (al ben ik wel enthousiast over de laundry sheets!).

Hoe zit het met jouw mailbox? Een jungle? Of eerder een dorre woestijn? Welke nieuwsbrieven lees jij? En zitten daar aanraders tussen? Laat maar weten!

image_pdfimage_print

Inspirerende tekst? Delen maar!

4 Comments

  1. Anita

    Beantwoorden

    Toevallig! Ben al 14 dagen bezig om elke dag (ongeveer toch!) mijn mail aandacht te bekijken en eventueel uit te schrijven. Sommige zijn echter hardleers en blijven sturen. Er zijn er wel die melden dat je nog enige tijd nieuwsbrieven zal krijgen. Vraag me echter af hoe lang “enige tijd” duurt.

    • Beantwoorden

      Het kan te maken hebben met verschillende types nieuwsbrieven van één en dezelfde afzender. Blijven afmelden, zou ik zeggen. En als dat na 2 weken niet lukt, moet je me maar even iets laten weten.

  2. Joeri Puttevils

    Beantwoorden

    Er was een tijd dat mijn mailbox leeg was en bleef maar dat is ondertussen al even geleden hoewel het inderdaad zoveel prettiger is.
    Bij deze maak ik er terug werk van. Merci, schattie!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *