Een vrouw in een Tesla

Wij rijden sinds 2019 met een Tesla Model 3 Standard Range Plus. Die was er niet gekomen als onze Sono Sion niet op zich had laten wachten (wat hij nog steeds doet), maar dat is een ander verhaal. Punt is dat 1 van onze 2 wagens op elektriciteit rijdt. Net zoals de scooter van onze dochter. Maar ook dat is een ander verhaal.

Nu ken ik niets van auto’s. Ze interesseren me ook niet zo. Als ze me maar brengen waar ik moet zijn. Daarom zit ik er niet mee om met onze andere auto, een gele Opel Agila koekendoos uit 2004, te rijden. Destijds gekocht omdat een extra wagen wel handig was met een pasgeboren baby. Die gele kleur heeft al menig wenkbrauw doen fronsen, maar wat kies je anders als je een klein budget hebt en de overige standaardkleuren zo saai zijn? (Wit en rood, voor wie het zich afvraagt.)

Die Tesla. Da’s een ander paar mouwen. En nu de Vlaamsche regering heeft beslist dat nieuwe auto’s vanaf 2029 elektrisch moeten zijn, wil ik wel een paar dingen kwijt waarbij IK de wenkbrauwen frons.

  • Draai het of keer het hoe je wilt. Een geparkeerde Tesla trekt aandacht. Een vrouw die in een geparkeerde Tesla stapt en achter het stuur kruipt… Owla zekers?! Het doet er trouwens weinig toe of die vrouw een jeans of een rokje draagt. Gekeken wordt er.
  • Door de band rijd ik nooit ver van huis en is onderweg opladen niet aan de orde. Maar het gebeurt wel eens dat ik in mijn uppie ga Superchargen. Dat is het moment waarop ook Tesla-mannen hun ogen opentrekken. Een vrouw alleen achter het stuur van een Tesla? Is dat wel verantwoord? En is die in haar eentje in staat om de laadpoort open te krijgen? Ja, dat lukt wel. Toch bedankt.
  • De meest gestelde vraag: “Kunde daar nu ver mee rijden?”. Iets wat van mijn koekendoos nooit gevraagd wordt, maar dat is geen antwoord natuurlijk. Onze Tesla heeft een actieradius van 406 kilometer, berekend volgens de WLTP-methode. (Ik geef toe dat ik het even heb nagevraagd bij onze huis-deskundige. Want ik ben daar dus niet zo mee bezig.) In praktijk kunnen we in de zomer met een volle batterij 350 snelwegkilometers afleggen. In de winter zijn dat er nog 250. “Is dat niet heel erg weinig?”, komt dan als tweede vraag. Nee. Want we werken allebei op een half uurtje rijden van huis. Wanneer we op vakantie gaan, nemen we sowieso regelmatig pauze om een wandelingetje te doen. Ondertussen kan de auto rustig laden. Op onze manier van plannen, rijden en reizen heeft het dus weinig impact.
  • Eén van de topvragen, waarbij ik het moeilijk heb om mijn gezicht in de plooi te houden, is of je veel moet tanken met een Tesla. Nooit, want je moet de wagen opladen. En of je vaak moet laden, hangt af van het feit hoeveel kilometers je doet. Ook bij Tesla’s is de logica dat je meer verbruikt wanneer je meer kilometers vreet.
  • In diezelfde categorie en volgens mij een typische help-vrouw-achter-het-stuur-vraag: heb je geen schrik om zonder elektriciteit te vallen? Eerlijk: het zou veel gemakkelijker zijn om met de Agila zonder benzine te vallen. En dat is me in 18 jaar nog steeds niet gelukt. Want ik controleer regelmatig hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Sterker nog: zet in de Tesla de GPS aan, stel je eindbestemming in en de technologie berekent of je onderweg moet bijladen en waar je dat dan het beste doet. (Naast de Tesla Superchargers zijn er natuurlijk nog andere mogelijkheden. Maar daar hebben we nog nooit beroep op gedaan.)
  • Ik had de eerste maanden wel schrik/enig voorbehoud om zelf achter het stuur te kruipen. Veel te veel toeters en bellen, een dashboard dat niet vlak voor mijn neus stond,… Het was even wennen. Gelukkig is er sinds kort de wasstraat-modus, die met 1 druk op de knop alle technologie zodanig instelt dat je veilig door de carwash kan. Toen ik dat zag, voelde ik me zoooo begrepen!

Dus… dames en heren, meisjes en jongens, wees gerust: een vrouw in een Tesla, dat is helemaal geen probleem. Meer nog: dat is zelfs een heel prettige combinatie. Op deze regel bestaan er natuurlijk uitzonderingen, maar allicht zijn dat vrouwen die in elke auto een probleem zijn 🙂

P.S. Nu je toch aan het lezen bent. Klik even door naar dit Wikipedia-artikel over Nikola Tesla. Dan begrijp je meteen waarom Tesla Tesla heet. En misschien komt het ooit nog van pas in een quiz.

Inspirerende tekst? Delen maar!

5 Comments

  1. Beantwoorden

    Onze maatschappij is zoooooooooo geïndoctrineerd door allerhande lobbies dat we er gewoon niet bij stilstaan dat we ook echt wel zelf kunnen denken. Zou de verdeler van paarden in het vroege tijdperk van auto’s ook gezegd hebben: “maar stel dat je zonder brandstof valt”? Dat paard kan naast de weg grazen.

    • Beantwoorden

      Ik heb vandaag zelfs helemaal in m’n uppie over de Schwarzwaldhochstrasse durven rijden! (Met een Tesla is daar dus niks aan. Dat rijdt zoals een botsauto. Ofwel gas geven ofwel gas lossen en ineens afremmen. Maar ik durf dat dus! 😉 )

  2. DE MAESSCHALCK Anita

    Beantwoorden

    Ben helemaal gewonnen voor een elektrische auto. Er hangt hier voor mij een krantenartikel van de Skoda Enyag, de nieuwe elektrische van Skoda.
    Overpeinzingen:
    -de huidige Skoda Fabia is 4 jaar oud en heeft nog maar 19.000 km
    – Ben zelf al 2 x 35, zodat het meer dan waarschijnlijk is dat het niet nodig zal zijn om de aankoop van een nieuwe auto te overwegen.
    Naast deze overpeinzingen: wishfull thinking: de Lotto winnen zou natuurlijk alles in een nieuw perspectief zetten.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *