Doe de Donkey

Dinsdag, 9 december 2022. Mijn horloge vertelt me dat het 9.10 uur in de ochtend is, dat de thermometer min 5 graden Celsius aangeeft en dat ik al 1333 stappen heb gezet om aan mijn “Doe de Donkey-test” te kunnen beginnen. Ik trek mijn mouw terug over mijn arm en probeer met mijn andere hand of ik mijn smartphone toch niet kan bedienen met gehandschoende vingers. Helaas, niet met de huidige uitrusting. Ik trek mijn handschoen uit, ontgrendel mijn scherm en open de app van Donkey Republic. Op dat moment spreekt een ouder koppel me aan, dat zich schuifelend een weg baant naar de vlakbij gelegen bushalte.

“Is dat nu iets goed, madam?”, wil mevrouw weten. Meteen gevolgd door: “Dat kan enkel via zo’n ding zeker?” Ze knikt in de richting van mijn telefoon. Nog voor ik kan antwoorden wijst meneer naar het zadel van Filemon, de fiets die ik heb uitgekozen. “Dat wordt een koud gat, meiske. Ik snap trouwens niet waarom ze die dingen hier zetten. In de polder heeft toch iedereen een fiets?”

Voor ik het goed en wel besef ben ik het Donkey-infopunt van het dorp. Gelukkig had ik op voorhand mijn huiswerk al gemaakt, zodat ik de dingen gemakkelijk op een rijtje kon zetten.

Doe de Donkey: een rij oranje fietsen van Donkey Republic

Doe de Donkey – les 1: wat staan die dingen hier te doen?

De Donkey’s hebben alles te maken met het Toekomstverbond.

Met de ondertekening van het Toekomstverbond werd op 15 maart 2017 een historische stap gezet. Dit akkoord tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen (stRaten-generaal, Ademloos en Ringland) vormde de start van een nieuw samenwerkingsmodel dat van Antwerpen een leefbare en vlot bereikbare regio moet maken. Wat 20 jaar onmogelijk leek, werd bereikt: alle neuzen in dezelfde richting om samen te werken naar een oplossing voor een betere mobiliteit en leefbaarheid in de Antwerpse regio.

vlaanderen.be

Om je heel wat leeswerk te besparen vat ik het hele akkoord hieronder kort samen:

  1. Stadsregionaal en lokaal verkeer wordt in de toekomst over de rondgemaakte Antwerpse ring gestuurd (de zogenaamde Oosterweelverbinding). Doorgaand verkeer en havenverkeer moet zich op via een andere weg rond de stad Antwerpen verplaatsen.
  2. Er komt letterlijk en figuurlijk meer ademruimte voor de Antwerpenaren door het plaatsen van overkappingen over de ring én de aanleg van ringparken.
  3. Er is een mental en modal shift nodig. Dat betekent dat tegen 2030 minstens 50 % van alle verplaatsingen in de vervoerregio Antwerpen, uitgedrukt in personenkilometers, gebeurt met de fiets, trein, tram, bus, te voet, taxi, waterbus, deelsystemen, en maximaal 50% met de auto. De nieuwe park and ride gebouwen die de voorbije jaren oprezen passen in dit plan. Maar ook de heraanleg van heel wat fietspaden in en rond de stad. En dus ook de Donkeys.

Sinds begin deze maand vind je de Donkeys in 32 gemeenten van de Antwerpse vervoerregio én vervoerregio Waasland. Ze zouden met 1650 zijn, al is het me niet duidelijk of dat enkel over de elektrische deelfietsen gaat of ook over de klassieke Donkeys.

Want jawel, er zijn dus 2 soorten oranje fietsen. De pedal bikes en de elektrische varianten. Ze hebben allebei een eigen tarief en eigen abonnementsmogelijkheden.

Doe de Donkey – les 2: we hadden de Velokes toch al?

Klopt. En voor kortere verplaatsingen binnen de stad Antwerpen zijn de Velo’s ideaal. Het aanbod van Donkey Republic is er voor mensen die langere trajecten moeten overbruggen, met een focus op de forenzen die modaal willen shiften voor hun woon-werk verkeer. Bedoeling is om ze de first en/of last mile (al wordt die wel heel ruim omgezet naar “5 kilometer”) te laten afleggen met een deelfiets, gecombineerd met het openbaar vervoer of een park and ride.

De pedal-Donkeys zijn al gekend in Kortrijk en Gent, maar vervoerregio Antwerpen gaat met de primeur van de elektrische variant lopen.

Er is trouwens nog een verschil met de Velokes. Velos hebben een fysieke drop off-plek, waar ze vastgemaakt worden. Donkeys worden samengedreven in een virtuele hub; een vaste standplaats ergens op het openbaar domein. Je mag ze dus niet eender waar droppen (wat met de groene Mobit-fietsen die in Brasschaat en omstreken rondreden wel kon), al is het me niet duidelijk of er ook effectief boetes worden uitgedeeld als je de regels niet naleeft. De app geeft de locatie van afgedwaalde Donkeys weer en als je het geluk hebt dat er eentje in je buurt is, kun je die uitlenen. Anders moet je naar de virtuele hub.

Doe de Donkey – les 3: waar zijn die virtuele hubs?

Om een hub te spotten en een fiets te lenen, heb je de app van Donkey Republic nodig. Die heb je zowel voor Android als voor iOs.

Oh ja, je zou misschien denken dat Donkey Republic een Nederlands bedrijf is, gezien de kleur van de fietsen. Maar dat klopt niet. Het bedrijf opereert vanuit Denemarken.

Alles begon in 2012, toen onze CEO en medeoprichter Erdem Ovacik een kamer deelde met een vriend in Kopenhagen, Denemarken. Terwijl hij zag dat zijn kamergenoot een paar fietsen in de stad neerzette, zodat zijn vrienden ze konden delen als ze die nodig hadden. Hij plaatste er combinatiesloten op, zodat mensen geen sleutels hoefden te ruilen, maar alleen een code kenden.

Toen dacht Erdem: Waarom is er in hemelsnaam geen makkelijkere manier om je fiets te delen met iedereen, wanneer dan ook?”

In 2015 werd Donkey Republic opgericht met dit idee:
Het creëren van een draadloos slot en een innovatief fietsdeelsysteem in Kopenhagen. Sindsdien hebben we miljoenen mensen wereldwijd geholpen met het maken van groene en duurzame keuzes als het gaat om transport en het bereiken van hun volledige potentieel door middel van onze moderne en intuïtieve
bike-sharing oplossing.

donkey.bike

Terug naar de app. Die is gemakkelijk te installeren en bij het opstarten krijg je meteen een kaart met alle mogelijke hubs bij jou in de buurt. Je kunt ook op een andere locatie zoeken, wat handig is als je een uitstapje plant.

Mijn dichtstbijzijnde hub is 1 kilometer van mijn voordeur. Daar staan een aantal niet-overdekte Donkeys aan de bushalte. Bij regenweer zijn dat dus kletsnatte fietsen, bij vrieskou… Wacht, kom ik nog op terug.

(Update 06/02/2023: sinds enkele weken zijn er 2 extra hubs in mijn buurt. Allebei op 450 meter wandelen. Dat vind ik al een hele vooruitgang. Eentje is aan de bushalte, de andere aan de bibliotheek.)

Je maakt een account aan, voegt betalingsgegevens toe (betalen kan met PayPal, een kredietkaart of een debetkaart) en meer is er niet aan. Elke fiets heeft een naam en in de app kan je zien hoeveel kilometer batterijgebruik er nog op de fiets staan. Theoretisch gesproken.

Als het min 5 is, is niet alleen het zadel van je Donkey bevroren. De regelknop van de batterij zit muurvast en ook de remmen hebben wat extra hulp nodig. Filemon heeft het geweten, die dag. En de batterij ook. Op amper 11 kilometer daalde het bereik met zomaar eventjes 60% en dan nog had ik niet echt de indruk erg snel te rijden. Wat mijn Garmin achteraf ook bevestigde. (Donkey Republic zette later die dag een pop up in de app ivm deze problemen. Het advies was een andere fiets te nemen, als de jouwe bevroren was.)

Heb ik dan een nieuwe test gedaan, bij warmere temperaturen? Dat was het plan, maar gezien de kostprijs heb ik dat maar zo gelaten. Want…

Doe de Donkey – les 4: wakostda?

Als eindgebruiker heb je 3 keuzes:

  • Just ride, waarbij je op het einde van je rit betaalt.
  • Een dagaanbieding van 24 uur, 48 uur of 72 uur.
  • Een abonnement.

De prijzen zijn afhankelijk van het type fiets; de klassieke pedal bike of een elektrische fiets.

Omdat prijzen variabel zijn én omdat Donkey Republic zelf een mooi overzicht maakte, verwijs ik je hiervoor naar hun site.

Voor mijn ritje van 11 kilometer, waarbij ik meerdere keren stopte omdat er kerstkaarten moesten gebust worden, telde ik 4,40 EUR neer. Dit zonder bijkomende diefstalverzekering. Een toer met onze Tesla was goedkoper geweest…

Ik boog me modal-shift gewijze even over de mogelijkheden voor mezelf en had daarna een grote pot antirimpelcrème nodig. Met de elektrische fiets die ik van mijn schoonmoeder leende, was ik tussen de 45 en 50 minuten onderweg naar het werk. Abonnementen omvatten enkel de 1e 30 minuten. Alles wat je extra rijdt, is aan just ride-tarief. Bij de pedal fietsen is er een formule waarbij je de fiets 12 uur kunt bijhouden, maar de elektrische fietsen moeten na de verplaatsing naar de virtuele hub. Zie je me al bezig? Eerst een kwartier wandelen, dan 50 minuten fietsen en dan nog uitzoeken waar de dichtstbijzijnde hub van mijn werklocaties is. En dat 2 keer per dag. Ikdachtetni!

Maar: er bestaan echter ook formules voor bedrijven, die een abonnement kunnen nemen voor hun werknemers. Die prijzen zijn niet publiekelijk beschikbaar. In deze webinar van De Oostwerweelverbinding werden cijfers vermeld, maar omdat de eindgebruikersprijzen verschillen van de bedragen die op de website worden vernoemd, ben ik niet zeker of deze kloppen.

Doe de Donkey: een bevroren zadel.

Doe de Donkey – les 5: en hoe rijdt dat nu?

Donkeys zijn stevige en stabiele fietsen. Ondanks het gladde wegdek heb ik geen enkel slippertje gemaakt. De fietsen komen met een beugelslot en een kettingslot. Het zadel is gemakkelijk in hoogte verstelbaar. Donkeys hebben vooraan een klein mandje mét elastiek om alles op zijn plaats te houden. Dat mandje is aan het frame bevestigd en draait niet mee bij het afslaan. Ik vond dat lastig, maar andere mensen zou het vermoedelijk niet eens opvallen.

De Donkey is niet geschikt voor off road gebruik (men denke aan een landweggetje vol putten) of kasseiwegen. Nuance: mijn lichaam is niet geschikt om op een niet-geveerde fiets over een onverharde weg of kasseistrook te rijden. Mocht mijn werkgever al zo lief zijn om een abonnement te willen nemen, dan is de Donkey nog steeds niet aan mij besteed.

No more Donkey dan?

Een twijfelgeval. Ik heb de luxe een elektrische fiets te kunnen lenen als het nodig is. Ook heb ik een “gewone” fiets in huis, waarmee ik wel wat afstand kan overbruggen. Beide fietsen zijn een pak comfortabeler dan de Donkey.

Voor wie niet over een elektrische fiets kan beschikken en er geen graten in ziet om eerst nog tot aan de hub te moeten wandelen/rijden (en een vod op zak te hebben om de fiets af te drogen), zijn de Donkeys zeker het proberen waard.

Opgelet: Adrian van de helpdesk van Donkey Republic vertelde me dat Donkeys niet over de grens mogen. En dat is best wel een nadeel wanneer je een grensbewoner bent. Ik weet niet of het streng wordt gecontroleerd (je Donkey wordt in elk geval wel constant getrackt), maar in geval van een lege batterij of een lekke band heb je dus wel een probleem wanneer je je buiten België begeeft.

Tot zover de laatste blog van 2022. In 2023 pik ik de draad weer op met alle mogelijke onderwerpen die mijn weg kruisen en mijn aandacht langer dan 3 minuten weten vast te houden. Bedankt voor het lezen en tot volgend jaar!

    [Deze blogpost kreeg een update op 06/02/2023.]

    Inspirerende tekst? Delen maar!

    4 reacties

    1. Tita

      Beantwoorden

      De uitleg/gebruiksaanwijzing was interessant om te lezen, maar ik laat de uitvoering ervan aan mij voorbijgaan.

    Reactie achterlaten

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *