De baas in huis

Ben jij de baas in huis? Of ben je het slachtoffer van je eigen rommel? Ik geef in deze blog tips voor het snel en praktisch opruimen van je woning. En ik vertel er natuurlijk ook bij hoe je preventief kan werken.

Laat ik meteen een open deur instampen: hoe meer spullen je hebt, hoe groter de kans dat ze een eigen leven gaan leiden en je huis vol rommel ligt. Vraag je dus eens af of je al die spullen werkelijk nodig hebt. Wanneer draag je die schoenen? Gebruik je dat chique servies ooit? Kan je het lenen in plaats van het te kopen?

De baas in huis: deurmat met het woord "home" en een hartje

De baas in huis

  • Investeer in een robotstofzuiger. Doordat je niet meer zelf moet stofzuigen, bespaar je tijd. En je bent verplicht om je vloer vrij van rommel te houden.
  • Zorg dat elk voorwerp een eigen, vaste plek heeft. Op die manier vermijd je dat voorwerpen door het huis zwerven. Te weinig ruimte? Voorzie een paar extra planken aan de muur.
  • Gebruik ladeverdelers! Want ook in je schuiven heeft elk voorwerp zijn vaste plek. Niets zo vervelend als die spreekwoordelijke naald in een hooiberg zoeken.
  • Only handle it once ofwel: handel je taken in één keer af. Maak je de brievenbus leeg bij thuiskomst? Behandel dat ook meteen de post. Laat hem niet in de hall of op tafel liggen “om later te bekijken”. Zet je schoenen in de kast of op het schoenenrek. Haal de spullen van de lunch uit je zak en zet ze in de vaatwasser.
  • Loop regelmatig met een doos of mand door het huis en verzamel spullen die je niet (meer) gebruikt. Zijn ze nog in goede staat? Zoek dan een nieuwe eigenaar!
  • Speur tegelijkertijd naar voorwerpen die op de verkeerde plaats staan of liggen. Leg ze mee in de mand of doos en breng ze naar hun vaste plek.
  • Geen zin om eindeloos trappen te lopen? Maak een “mee naar boven” en “mee naar beneden” plekje. Iedereen die voorbij komt, neemt deze spullen mee.
  • Die 1 in/1 out-regel? Wat als je hem nu eens omdraait? Laat dingen eerst stuk gaan of verslijten voor je iets nieuws in huis haalt in plaats van een nog goed product van de hand te doen omdat je iets anders kocht.
  • Tenzij je alleen woont ben jij niet de enige die verantwoordelijk is voor het op orde houden en opruimen van je huis. Verdeel de taken en maak afspraken. Ook kinderen kunnen opruimen!

Nu je de baas in huis bent, is het tijd om je te specialiseren in een aantal specifieke kamers.

Bokshandschoenen

… in de keuken

  • Clean while you cook. Ik vertelde het al in “Keukengeheimen“; “Zodra mijn laatste pot of pan van het vuur gaat, is de keuken proper. De afwasbak is afgedroogd, de oppervlakken zijn afgekuist en de klep van de dampkap blijft uitgetrokken zolang het vuur niet proper is gemaakt. Op die manier kan ik rustig eten en me daarna in de zetel neergooien (of naar een vergadering hollen) zonder me nog zorgen te moeten maken over een ontplofte keuken.
  • Heb je last van teveel afwas? Kook grotere porties, waarvan je meerdere dagen kan eten of een deel invriest. Je hebt maar 1 keer de afwas van alle potten en pannen in plaats van dagelijks een groeiende stapel vaat op het aanrecht.
  • Een werkblad is geen opbergruimte. Berg zoveel mogelijk spullen op in kasten of op legplanken.
De baas in huis: keukenspullen

… in de woonkamer

  • Ik ben helemaal pro huiselijke gezelligheid en de daarbij horende dekentjes, maar op het einde van de avond worden alle dekentjes opgeruimd. Wil je ’s morgens écht geconfronteerd worden met een sofa die nog vol opgefrommelde warmhouders ligt?
  • Ook tassen, glazen en snackbakjes ruim je op voor het slapengaan.
  • Werk met een centraal laadpunt voor je IT-spullen. Voorkom dat er overal in huis laders liggen, maar er nooit eentje te vinden is wanneer je hem nodig hebt.
  • Geef kinderen (en hun speelgoed) een vaste speelhoek. Een speelmat helpt om het “terrein” af te bakenen.
Een woonkamer, foto in zwart/wit

… en in de badkamer of op het toilet

  • Zorg dat je genoeg plaats hebt om je zepen en shampoos op te bergen. Of zorg ervoor dat je minder wasmiddelen tegelijkertijd in omloop hebt.
  • Gebruik je veel producten onder de douche of in bad? Overweeg dan om een mandje te gebruiken, dat je na je wasbeurt in de kast opbergt.
  • Hang je handdoeken ordelijk op het rek. Het ziet er een pak beter uit en ze drogen sneller.
  • Laat dat lege rolletje toiletpapier niet hangen. Vervang het door een nieuwe en gooi het oude meteen in de papierbak. Wees lief voor wie na je komt: als het rolletje bijna op is, zet je alvast een nieuwe rol klaar.
Een vrouw met krulspelden gilt in een vuile badkamer

… in de slaapkamer

  • Maak dagelijks je bed op. Je kamer ziet er meteen een pak ordelijker uit.
  • Draai regelmatig alle kleerhangers om, zodat ze achterstevoren in de kast hangen. Controleer na 6 maanden welke kapstokken nog niet in de juiste positie hangen. Tenzij het seizoensgebonden kledij is, is de kans klein dat het over je favoriete kledingstukken gaat. Tijd om afscheid te nemen en je kast op te ruimen!
  • Creëer een plekje voor kledij die je al gedragen hebt, maar nog niet gewassen moet worden. Gooi ze niet op de grond of over een stoel; hierdoor verlies je het overzicht. Vuile was deponeer je natuurlijk meteen in de wasmand.
Een knuffelkonijn op een opgemaakt bed

Zo, daarmee heb je weer veel stof tot nadenken én uitvoeren. Tenzij je huis al erg opgeruimd was. In dat geval mag je al jouw tips and tricks hieronder neerpennen!

Inspirerende tekst? Delen maar!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *