Boodschap van algemeen nut

Boodschap van algemeen nut! Een tijdje geleden kocht ik een nieuwe portefeuille. 2 zelfs. Eentje voor muntgeld en eentje voor alle andere spullen die je in je portefeuille propt. En dat blijkt helemaal niet meer zoveel te zijn als enkele jaren geleden.

Ja, ik ga nog steeds op pad met mijn identiteitskaart, maaltijdchequekaart, (papieren) rijbewijs, bankkaarten en lidkaart van de bib. En met een beetje geluk zit er wel eens een briefje van 5 EUR in het achterste vakje. Maar verder is er dus de grote leegte.

Ik bewaar mijn klantenkaarten namelijk digitaal, in myShopi. Er is een app voor Android-gebruikers en eentje voor iOS-gebruikers (iPhone en iPad). MyShopi vraagt je bij het eerste gebruik om je aan te melden. Je kan een volledig nieuwe account aanmaken of kiezen om te koppelen met je Google of Facebook-account. En dan ben je vertrokken.

Boodschap van algemeen nut: aanmeldscherm van myShopi

Om je klantenkaarten aan myShopi toe te voegen, kies je onderaan de app voor “kaarten”. Daarna druk je op de groene bol en zoek je naar winkel die je wilt toevoegen. Is die winkel niet te vinden? Kies dan helemaal bovenaan voor “andere”. Nu nog je barcode scannen of handmatig invoeren, eventueel een naam toevoegen en bovenaan op het vinkje klikken. Je kaart zit nu in het systeem.

MyShopi is zo lief om je meest gebruikte kaarten bovenaan te groeperen. In het overzicht van al je kaarten kan je kiezen om alfabetisch te ordenen of zelf een volgorde te bepalen. Kaarten verwijderen doe je door op de kaart te tikken en dan het vuilnisbakje aan te klikken.

Kan het nog gemakkelijker? Ik dacht het niet. E-zie dus!

Ja maar, ben ik al die kaarten dan niet kwijt als ik een nieuwe smartphone koop? Nee! Ze zijn immers gekoppeld aan jouw account. Wanneer je de app opnieuw installeert, worden je kaarten opnieuw geladen.

Mijn klantenkaarten

Nu we toch aan het myShopi-en zijn: probeer zeker eens de boodschappenlijsten (rechts onderaan, “lijsten”). Je kan per supermarkt een lijstje opstellen en daar je boodschappen aan vasthangen. Wij werken met 1 lijstje voor alle winkels. Af en toe maak ik een speciale lijst voor de apotheker, voor al die kleine, niet dringende dingen die je niet mag vergeten de volgende keer dat je daar iets gaat kopen.

Ik schrijf bewust “wij werken”, want je kan die boodschappenlijsten delen met anderen. Zo wordt de wekelijkse boodschappenlijst een gedeelde verantwoordelijkheid en moet je op zaterdagochtend niet meer de toer-van-het-huis doen om alle voorraadplekjes na te kijken. Is iets bijna op? Dan zet je het op de lijst. Zin in iets speciaals? Dan zet je het op de lijst. (Het gaat wel eens mis bij “check eerst of het toevallig al niet in huis is”, maar goed, er zijn ergere dingen in het leven.)

MyShopi groepeert je items en aangezien de meeste winkels dezelfde structuur hebben, staan ze zelfs in volgorde van hoe jij door de winkel loopt. Je kan deze volgorde trouwens zelf aanpassen, als je dat zou willen. Neem je boodschappen, vink ze aan op de lijst en vergeet nooit meer iets te kopen!

Laat me dat nuanceren. Want soms gaat het mis bij het synchroniseren. Wij winkelen op zaterdagochtend en de regel is dat mijn huisgenoten na vrijdagavond niets meer aan de lijst toevoegen. Op zaterdagochtend voeg ik zelf nog dingen toe, synchroniseer nog een keertje via de wifi en in 99% van de gevallen zit het dan goed. Maar misschien is dat gewoon toeval en zit er een andere logica achter. In de winkel synchroniseren is vaak onmogelijk, omdat je bereik daar slecht is.

Pro tip 1. Je kan de boodschappenlijsten ook via de website aanvullen. Je kiest dan op het beginscherm voor “meer” en dan “boodschappenlijsten”. Via diezelfde “meer” kan je ook de openingsuren van winkels opsnorren.

Pro tip 2. Iemand anders (eenmalig) boodschappen voor je laten doen, zonder de lijst te delen? Je kan hem per mail of sms doorsturen!

Pro tip 3. Bij het toevoegen van aan te kopen items kan je er ook voor kiezen streepjescodes te scannen. Dus: potje leeg, code inscannen en het staat op de lijst. Wij kopen amper merkproducten en de ervaring is dat de codes dan zelden herkend worden. Maar het is het proberen waard.

Boodschap van algemeen nut: screendump van een boodschappenlijst

Nog meer mogelijkheden? Jawel! Wat dacht je van digitale reclamefolders? Een overzicht van kortingen en cashbacks? Leuke wedstrijden?

Gebruik jij al app voor je klantenkaarten en/of boodschappenlijstjes? Of heb je alles – letterlijk – liever in de hand? Laat maar weten!

Ben je benieuwd naar de psychologie achter de inrichting van je favoriete supermarkt? Lees dan zeker deze blog.

[Deze blogpost kreeg een update op 10/11/2022.]

Inspirerende tekst? Delen maar!

9 reacties

  1. Sheila

    Beantwoorden

    Ik gebruik Fidme voor mijn klantenkaarten en β€œgroceries” voor het winkelen. Kom ik vb bij de Aldi komt het lijstje van de Aldi op het scherm. Of wanneer ik tegen Siri zeg om ex-papier toe te voegen, voegt die het automatisch toe aan de winkel waar ik dat altijd koop.

  2. Christiane Dormaels

    Beantwoorden

    Je handleiding komt als geroepen ! Lijkt me ook handig dat je je lijstje deelt met mij zodat jij mijn boodschappen kan doen. Love You ! Xoxoxo

  3. Pingback: Droge voeding, kassa 4 - Gewoon E

  4. Pingback: Weekmenu 101 - Gewoon E

Reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *