Asjemenou

Doorgaans negeer ik ze; de reclameboodschappen die Meta (lees: Facebook en Instagram) kwistig in mijn dagelijkse feed laat verschijnen. Maar aangezien ik vorige week woensdag weinig anders te doen had dan ziek in de zetel te hangen, nam ik eindelijk de tijd om de aangeboden goederen en diensten eens goed te bekijken. Asjemenou?

Je kan trouwens bij elke advertentie op de 3 horizontale bolletjes klikken om te zien waarom je uitgerekend dat streepje reclame te zien krijgt. Je krijgt dan iets als:

xxx wil mensen zoals jij bereiken, die mogelijk aan het volgende voldoen:

– Heeft de website van xxx of van diens partner bezocht

– Heeft de leeftijd ingesteld op 18 en ouder

Via dezelfde bolletjes kan je de advertentie verbergen of rapporteren. En dan past het algoritme zich snel aan en krijg je binnen de kortste keren andere onzin voorgeschoteld. Ik probeerde het en kan bevestigen dat het werkt.

Hieronder 10 advertenties die ik op Facebook te zien kreeg. En daaronder noteer ik 10 advertenties waarmee Instagram me op zijn beurt wilde plezieren.

Wat Facebook me wilde aansmeren.

Bedrijf: Moyu

Categorie: eco – uitwisbare notitieboeken

Doorgeklikt: nee

Extra info: Ik was al fan (dat las je hier) en heb geen extra materiaal nodig. Deze advertentie was dus wat overbodig.

Logische reclame: Absoluut!

Levert het iets op: nee


Bedrijf: Bobbejaanland

Categorie: op stap – pretpark

Doorgeklikt: nee

Extra info: Pretparken zijn mijn ding niet. Het sprookjesbos van de Efteling kan ik nog net aan, maar al de rest is te snel of te hoog. De rugzakoppasser? That’s me!

Logische reclame: Geen idee wat deze aanbieding in mijn feed kwam doen.

Levert het iets op: nee


Bedrijf: Swiss Sense

Categorie: huishouden – matrassen en bedden

Doorgeklikt: nee

Extra info: Ik heb al enkele maanden een geweldige Tempur-matras die ik voor geen geld ter wereld wil afgeven.

Logische reclame: Mogelijks. Ik had een paar dagen voordien gezocht naar een dekbed en lakens voor op kot. Maar dan in een iets goedkoper segment.

Levert het iets op: nee


Bedrijf: Disney+

Categorie: entertainment – on demand

Doorgeklikt: nee

Extra info: TV-kijken? Ikke? Dachtetni.

Logische reclame: Ook deze is een raadsel. Iemand een idee?

Levert het iets op: nee


Bedrijf: EuroMillions

Categorie: entertainment – kansspelen

Doorgeklikt: nee

Extra info: Ik had geen 217 miljoen Euro nodig. Eerlijk: ik heb even gedacht dat ik nog eens moest meedoen, maar zoals het zo vaak gaat, was ik dat 3 minuten later weer vergeten.

Logische reclame: Nee, tenzij iemand inzage heeft gehad in mijn bankrekening?

Levert het iets op: nee


Bedrijf: Crafts & co

Categorie: DIY – hobby

Doorgeklikt: nee

Extra info: Veel moeite moeten doen om niet door te klikken, want dat had me ongetwijfeld geld gekost. Zit in de categorie van de levensgevaarlijke winkels.

Logische reclame: Redelijk. Ik klik wel eens door op hobby-sites. Wol, knutselspullen, andere leuke hebbedingen,… laat maar komen.

Levert het iets op: Nog niet, maar ik heb de link bijgehouden.


Bedrijf: Tui

Categorie: vakantie – reizen

Doorgeklikt: nee

Extra info: Het hotel achter de reclame kende ik al; “de kindjes” hebben hier net een vakantie geboekt en ik heb op voorhand mijn goedkeuring mogen geven.

Logische reclame: Ja, gezien het feit dat ik op de website geweest ben. Nee, gezien het feit dat ik écht niet droom van een all in vakantie aan de rand van een zwembad.

Levert het iets op: Het had al opgeleverd.


Bedrijf: Asus

Categorie: tech – laptops

Doorgeklikt: nee

Extra info: Mijn Asus doet het – buiten het batterijprobleem – nog steeds heel erg goed. Ik heb geen nieuwe laptop nodig.

Logische reclame: Ik heb eerst stevig gefronst. Want de heer des huizes heeft het voorbije weekend een vergelijkende studie van laptops gemaakt, Maar dat was op een ander toestel en dat zouden de cookies niet mogen weten. Tot ik besefte dat ik voor de blog van vorige week had opgezocht welk bouwjaar mijn Asus heeft. Na die bedenking werd het weer logisch.

Levert het iets op: nee


Bedrijf: Remarkable

Categorie: tech – paper tablet

Doorgeklikt: nee, maar vroeger al wel eens

Extra info: Ik werd in het verleden al eens getriggerd door “Replace your notebooks and printed documents with the only tablet that feels like paper” en ik viel toen van de ene verbazing in de andere. Vooral qua prijzen en beperkte mogelijkheden. Als ik ooit al mijn onleesbare handschrift wil loslaten op een tablet, dan vermoed ik dat het een iPad wordt. Maar op dit moment heb ik daar het budget niet voor.

Logische reclame: Ja, want ik heb de site al langdurig bezocht. Nee, want het product spreekt me niet aan.

Levert het iets op: Een kleine ergernis.


Bedrijf: Insentials

Categorie: gezondheid – vitamines

Doorgeklikt: ja

Extra info: “Screen jezelf en ontvang je persoonlijke vitamineplan.” Dan doen we dat toch even zeker? Vooral als je daarna de vraag krijgt: “Supervrouw, ben je klaar om je beste zelf te worden?”

Logische reclame: Ik lag ziek in de zetel en had de vorige dag mijn symptomen met Google gedeeld. Was die actie de trigger?

Levert het iets op: Insentials heeft nu een pak (fictieve) persoonlijke data van mij en ik heb een aanbod om per maand voor 152 EUR aan levensnoodzakelijke vitamines te bestellen. Wat ik uiteraard niet ga doen, want die iPad van hierboven staat hoger op mijn verlanglijstje.


Over naar Instagram…

Bedrijf: Viteezy

Categorie: gezondheid – vitamines

Doorgeklikt: Ja! Ik moest nog een beetje bekomen van het vorige aanbod en was benieuwd of Viteezy goedkoper zou zijn.

Extra info: Ook hier krijg ik weer een kruisverhoor te verwerken.

Logische reclame: Ik zie wel een verband met de laatste reclame op Facebook.

Levert het iets op: Viteezy denkt nu dat ik tegelijkertijd een 56-jarige rokende man als een 43-jarige veganistische vrouw ben. Ze kregen allebei een aanbod om voor pakweg 25 EUR per maand aan vitamines te kopen. Het moeten wel supervitamines zijn, want ik lees op de website: “Na 2 dagen merk ik al verschil.” Ik ben blij voor de dame in kwestie, maar plaats toch geen bestelling.


Bedrijf: Naïf

Categorie: gezondheid – billendoekjes

Doorgeklikt: nee

Extra info: Ik ken Naïf als merk, we hebben de aftersun sinds vorige zomer in huis. Maar aan billendoekjes doe ik toch al wel even niet meer mee.

Logische reclame: Dit is een heel groot vraagteken.

Levert het iets op: nee, tenzij dan nog meer vragen over de logica van reclame.


Bedrijf: Huskaloo

Categorie: huishouden – kattenbakvulling

Doorgeklikt: ja

Extra info: “Brokken” kattenbakvulling, gemaakt van kokosnoten. Ze zijn compact verpakt en door een beetje water toe te voegen, verkruimelen ze en bedekken ze de bodem van de kattenbak. Het product is 90% kleiner en lichter dan gewone kattenbakvulling.

Logische reclame: Euhrms… Wij hebben katten? Dus ja, dat zal dan wel.

Levert het iets op: De brokken zijn individueel in plastiek verpakt en het absorptievermogen is volgens de reviews niet zo geweldig. Geen aankoop, maar het is wel iets om verder te onderzoeken. Ik noteer het alvast op mijn lijstje.


Bedrijf: Partena Professional

Categorie: job – ondernemerschap

Doorgeklikt: nee

Extra info: Die knoop hakte ik eerder dit jaar door.

Logische reclame: Ik heb vorig weekend een aantal zaken opgezocht die tot deze reclame geleid kunnen hebben. Maar een directe link zie ik niet.

Levert het iets op: nee, maar het had gekund als de reclame vroeger was gekomen. Te laat dus!


Bedrijf: Architect Paradise

Categorie: IT – software

Doorgeklikt: nee, waarom zou ik?

Extra info: Een all in one AutoCad pakket? WTF?!

Logische reclame: Instagram blijft me verbazen! Ik zie, met de beste wil van de wereld, het verband echt niet. Ook niet na een 2e rondje nadenken.

Levert het iets op: nee


Bedrijf: Happy Ears

Categorie: gezondheid – oordoppen

Doorgeklikt: nee

Extra info: Ik heb al professionele oordoppen, al zou ik die nooit dragen om te slapen.

Logische reclame: Ik geef het op om de logica te zoeken.

Levert het iets op: Nee, maar ik vond het wel een mooie afbeelding. Ik kan me dus inbeelden dat anderen er wel op zouden klikken.


Bedrijf: Bol.com

Categorie: entertainment – on demand

Doorgeklikt: nee

Extra info: Waarom willen ze me een abonnementsdienst aansmeren die ik al een hele tijd heb?

Logische reclame: Ja, absoluut; ik zit regelmatig op Bol en Kobo.

Levert het iets op: nee; hier vallen geen zieltjes meer te winnen.


Bedrijf: Headway

Categorie: entertainment – on demand

Doorgeklikt: ja

Extra info: “Become a better you with 15-min bite-sized reads and audios of the world’s best nonfiction books.” Als ik het goed begrijp, draait deze dienst op het aanleveren van samenvattingen van boeken. Op die manier kan je meer boeken op minder tijd “lezen”.

Logische reclame: Ja, deels. Ik klik op Instagram vaak op “boekenposts”.

Levert het iets op: Boosheid? Ik denk dat ik te ouderwets ben voor dit concept. (Ben me opnieuw aan het opwinden terwijl ik het neerschrijf. Grmbl.)


Bedrijf: Proximus (“Prokkimus” voor de kenners)

Categorie: IT – providers

Doorgeklikt: nee

Extra info: Dit is niet mijn afdeling; daarvoor heb ik een specialist in huis. Deze reclame is dan ook helemaal niet aan mij besteed.

Logische reclame: Ik ben klant bij Mobile Vikings en surf regelmatig naar die site om deals te doen. Provider-jaloezie dus.

Levert het iets op: nee


Bedrijf: Tinylogics Foci

Categorie: IT – productiviteit

Doorgeklikt: Ja, en dat had ik al een paar keer willen doen. Ik greep het moment dus met beide handen!

Extra info: Een “wearable” die je over je broeksband knijpt en die helpt om je uitstelgedrag te controleren. Met distraction alerts, productivity tracking en 4 levels focus skills. “Find out when and why you lose focus or see how well you do today.”

Logische reclame: Ja, want het gaat over productiviteit en bijgevolg vind ik het interessant. Maar dit lijkt me eerder een gimmick dan een degelijk product. Dus ook nee, want aan mij krijg je dit niet verkocht.

Levert het iets op: Een zeker ik-word-oud-gevoel.


Tot zover de aanbiedingen van de dag. De stroom is niet te stoppen en telkens wordt er wel iets nieuws bovengehaald. Sommige advertenties kan ik vrij gemakkelijk aan mijn surfgedrag en mijn persoonlijke info koppelen, maar zelfs dan is het de vraag of ze hun geld waard zijn. Ik denk dat ik maar eens een (ziekte)dagje naar random websites ga surfen om te zien welke reclamebeelden er daardoor in mijn feed belanden.

[Deze blogpost kreeg een update op 10/11/2022.]

Inspirerende tekst? Delen maar!

2 Comments

    • Beantwoorden

      De voorbeelden waren specifiek aan sociale media gelinkt. Maar je krijgt ook reclame te zien als je bv naar sites van kranten surft.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *